2017. január 4., szerda

Mráz Erzsébet Irma: Az erdőt meg kell védeni!

FIGYELEM: A mesék, versek sem részben, sem egészben nem felhasználhatóak a szerző írásbeli beleegyezése nélkül!



Mesélő:

Kerek erdő közepén,

Az erdőnek legmélyén,

Vidáman él sok-sok állat,

Nem ismerős bú, se bánat.


Jó itt élni az erdőben,

A mindig friss levegőben.

Nem ér ide a por, a zaj,

Békesség van, nincsen ricsaj.


Van itt minden: süni, róka,

Madártanya a fák lombja.

Az odúban mókuspár,

Lassan többen lesznek már.






Tudós bagoly a szomszédban,

Úgy tűnik, ma jó kedve van.

Azt mondják, a környék esze,

Felnéz rá az erdő népe.


A tisztáson őzikék,

Hajkurásszák a lepkét.

Vadmalacok dagonyáznak,

A disznók nyomukban járnak.


Bogár, rovar, hal a tóban,

Rengeteg, nem mutatóban!

A fű között gyík szalad,

Nyúl fülel a fa alatt.


A tóparton békakánon,

Szitakötő a faágon.

Medve, farkas, egyéb állat!

Nem folytatom a listámat!


Az erdő szép napra ébredt,

A napkorong szépen fénylett.

Szellő borzolta a fákat,

Kék égen felhőcskék jártak.


Nagy zaj támad hirtelen,

Szokatlan, el sem hiszem!

Szarka néne jön csörögve,

Mintha világvége lenne!


Szarka néne:

Gyorsan! Gyorsan! Ébresztő!

Veszélyben van az erdő!

Gyertek velem, kicsik, nagyok!

Úgy siettem, majd meghalok!


Mesélő:

Összegyűlnek szaporán

Az erdő nagy tisztásán.

Ott tanácsot tartanak,

A Bölcs Baglyot várják csak.


Bölcs Bagoly:

Nyugodj már meg, Szarka néne,

Hogy mi történt, mondd el végre!

Látom rajtad, a baj nagy,

Annyira izgatott vagy.


Szarka néne:

Elindultam, ahogy szoktam,

Csak kicsikét tollászkodtam.

Kell a mozgás, repkedek,

Felmérem a terepet.


Bölcs Bagoly:

Igyekezz! Mondd, néne, kérlek!

Majd a többit elmeséled!

Halljuk most a lényeget,

Oldjuk meg a helyzetet!


Szarka néne:

Jól van! Jól van! Engedek!

Szürke zsákok! Rengeteg!

Ennyit még sohasem láttam,

Borsódzik tőle a hátam!


Közel nem is repültem,

Messzire menekültem.

Mi van benne? Nem tudom!

Így azt el nem mondhatom!


Ha felrobban, mit teszek?

Széttépi kis testemet!

Nem tagadom, nagyon félek,

Ezért hívok segítséget.


Bölcs Bagoly:

Nincs semmi baj, Szarka néne,

Szükséged van segítségre.

Most is égnek áll a tollad,

Megijedtél, ahogy mondtad.


Menjünk, mind, a szemlére!

Mi került az erdőbe?

Ki hozta, és miért tette?

Miért nem vigyáz a rendre?


Sok kérdés kavarog fejemben,

Úgy érzem, valami nincs rendben!

Barátaim, induljunk el!

Tegyük meg, amit tenni kell!

Mesélő:

Izgalom lett úrrá rajtuk,

Ott álltak a nagy zsáktornyok.

Azt nem tudta senki se,

Mit rejt a zsák belseje.


Bölcs Bagoly:

Kesztyűt húzok, kinyitom,

Mi van benne, megtudom!

Kicsit húzódjatok félre,

Készüljünk fel a veszélyre!


Mesélő:

Óvatosan kinyitotta,

Húzta orrát, fintorogva.

Ráncolta a homlokát,

Elkiáltotta magát:


Bölcs Bagoly:

Ez borzasztó! Rettenetes!

Meg kell tudni, ki a tettes!

Szeméthegy az erdőben?

Én a fákat megvédem!


Nagyon ronda, s szaga van!

Lesz hozzá néhány szavam!

Megbűnhődik, aki tette,

Ne legyen ilyenhez kedve!


Mesélő:

Beletúrt a szemétbe,

Ráakadt egy levélre.

Csekkek, számlák, borítékok,

Ezek már bizonyítékok!


Bölcs Bagoly:

Rigó Rozi, kérlek szépen,

Csacsi Csabit hívjad nékem!

Sürgősen beszélek vele,

Erre nincs semmi mentsége!


A zsákokról ne szólj semmit!

Jöjjön hamar!- mondj csak ennyit!

A buta csacsi ne tudja,

Bűne ma már bizonyítva.


Mesélő:

Rigó Rozi gyorsan pattan,

Érzi ő is, hogy nagy baj van.

A szemétnek nincs itt helye,

Elpusztulhat erdő s népe.


Csacsi Csabi éppen legel,

Nem is örül, hogy menni kell.


Bölcs Bagolynak nem mond nemet,

Érzi, hogy ezt most nem lehet.


Elindul, de rossz a kedve,

Egyre rosszabb, közeledve.

Eszébe jut a sok zsák,

Bizony, szégyelli magát.


Bölcs Bagoly néz szomorúan,

Ugyanúgy, mint mindannyian.

Csabi a föld alá bújna,

Vagy szép csöndben elpucolna.


Nem teheti, felvállalja,

Mit tett, végig nem gondolta.

Megbánt mindent már réges-régen,

Most kell, hogy bocsánatot kérjen!


Csacsi Csabi:

Igen, ez az én szemetem,

Bocsánat, hogy ilyet tettem!

Csacsi fejjel nem gondoltam,

Hogy magunkra veszélyt hoztam.


A szemét mindent tönkretehet:

Az erdőt, fákat, életünket.

A kukába belerakom,

Egész éjszaka dolgozom.


Bölcs Bagoly:

Megbántad rég, látom rajtad,

Rossz ötlet, hogy idehoztad,

De a csapat segít neked,

Együtt hordjuk a szemetet.


Mesélő:

A szeméthegynek nyoma sincsen,

Gyorsan helyére került minden:

Vasak, papír és üvegek,

Megtisztítva a terület!


Szarka néne már messze száll,

Figyel, s ha szemetet talál,

Azt Bölcs Bagolynak jelenti,

Az erdőt meg kell védeni!

Az illusztrációt Kovács Boglárka Sarolta (9 éves).


A Fővárosi Állat- és Növénykert és a Kacaj Panka Mesetár Társaság közös Engedd élni! pályázatán különdíjas

A szerző így ír önmagáról és a meséhez fűződő viszonyáról:
"Osztályfőnök voltam, anyák napjára készültünk, és egy gyereknek nem tudtam verset adni. Nevelőotthonban élt, nem ismerte az anyját, születésekor a kórházban hagyta. Én ismertem a körülményeket, írtam neki egyet. Így kezdődött."

Mesetesztelők véleménye:
"Nagyon tetszett a Meg kell védeni az erdőt mese, mert szeretem az erdőt, szeretek anyukámékkal ott kirándulni, különösen a Bükkben. És nagyon jó hosszú is volt." - Sára, 6 éves

"Ennek is kicsit unalmas volt az eleje, aztán gyorsult és izgalmas volt, de miért gondol egy szarka arra, hogy felrobban egy zsák? Az eleje olyan mint a kistestvérem képeskönyveinek a szövege. Aranyos történet. Tetszik, hogy nem szidták le a csacsit, mert látták, hogy már megbánta, sőt együtt tisztították meg az erdőt. Gondolom ez nem a csacsi szemete volt, hanem a gazdájáé, aki kivitette vele az erdőbe a zsákokat. Bár ezt sem kellett volna megtennie neki... Mert gondolom nem a csacsi számlái, csekkjei voltak a zsákban?:) Azért jó kis történet, de én manókkal is el tudom képzelni a szemét szétválogatását. Ők is segíthettek volna." - Bori, 9 éves

" Jó a címe, mert az is a természet védelméről szól. Tetszett, hogy dallamos volt, nagyon tetszett. Olyan volt mint egy diafilmes mese." - Lili, 6 éves

"Ez a vers is nagyon tetszik, mert szerintem is meg kell védeni az erdőt, és tisztelni is kell az erdőt, nem szabad tönkretenni, nem szabad otthagyni a szemetet, mert megbetegszik az erdő élővilága."  - Attila, 8 éves

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése